KBO-PCOB vernieuwt | update 10 januari 2018 online lezen

De tour is afgerond, nu aan de slag met de uitkomsten

Maandagavond 8 januari trokken we laat deze prachtige deur van de voormalige Frisokazerne in Ede achter ons dicht. De laatste bijeenkomst van de tour van KBO-PCOB vernieuwt zat erop. Directeur Manon Vanderkaa: "Het was een mooie afsluiting van onze serie bijeenkomsten. Een wervelende avond."

Op basis van alle verkregen informatie bereidt een stuurgroep een conceptadvies voor het landelijk bestuur voor. Vervolgens gaat een eerste advies naar de Ledenraad. De Ledenraad bespreekt dat begin maart. Daarna zal er nog veel verdere uitwerking nodig zijn. Dus blijft u alstublieft meedenken en meepraten.
"We moeten onder ogen zien dat veel mensen uit de naoorlogse generatie mogelijk nog wel christelijke wortels hebben, maar dat zij zich niet meer aangetrokken voelen tot expliciet christelijke organisaties."
- deelnemer bijeenkomst Assen

Flitspeiling: waarom bent u lid van KBO of PCOB?
Half december bevroegen we via een online flitspeiling ruim duizend senioren in het kader van KBO-PCOB vernieuwt. Een van de thema's was de motivatie voor het lidmaatschap van KBO of PCOB. We vroegen onder meer 'Wat zijn de belangrijkste zaken om op dit moment lid te zijn?'
Bekijk de uitkomsten
Terugblik op de bijeenkomsten
Van iedere bijeenkomst is een aparte samenvatting beschikbaar. U kunt de uitkomsten van iedere bijeenkomst zo nog eens rustig nalezen.

U kunt de verschillende samenvattingen hier downloaden:

13 november in Culemborg

14 november in Zwolle
20 november in Roermond
28 november in Amstelveen
7 december in Alkmaar
8 december in Enschede
13 december in Zoetermeer
15 december in Heerenveen
18 december in Assen
20 december in Den Bosch
21 december in Heinkenszand

De samenvatting van de bijeenkomst in Ede (8 januari) staat binnenkort op www.kbo-pcob.nl/kbopcobvernieuwt
Samen komen we verder
Tussen half november en begin januari ontvingen we van ongeveer 1800 senioren heel waardevolle input. Ze deelden hun wensen en ideeën voor de seniorenvereniging van de toekomst met ons.

Heel bewust gaat KBO-PCOB in het vernieuwingstraject in gesprek met de mensen om wie het gaat: senioren, zowel leden als niet-leden. We spraken over de waarde van het lidmaatschap van onze vereniging, ook voor toekomstige generaties.
Bijdragen aan de seniorenvereniging van de toekomst kon en kan op verschillende manieren. Tijdens dialoogbijeenkomsten spraken we honderden senioren, we bevroegen ruim duizend senioren online en verder waren er velen van u die ons hun wensen en ideeën toestuurden via mail, de digitale brievenbus en sociale media (Facebook en Twitter).
"We kunnen het imago van senioren en onze vereniging opwaarderen door onze waarde te tonen, als sociaal netwerk voor elkaar en voor de samenleving"
- deelnemer bijeenkomst Heinkenszand

Niet praten óver het werven van jongere leden, maar mét jonge senioren over wat hen interesseert

Een belangrijk gespreksonderwerp tijdens de bijeekomsten: hoe kunnen we beter aansluiten bij de wensen van ‘jonge senioren’? Mensen verbinden zich nu anders dan voorheen. Jonge senioren willen zich wel inzetten: ze zetten graag hun vaardigheden in en doen dit vaker projectmatig. We zouden meer in moeten spelen op de interessegebieden van jongere senioren en daar nieuw aanbod voor ontwikkelen: kunst, zingeving, uitgaan, wonen, de eigen leefomgeving. Dat moeten wij niet bedenken maar zij zelf, adviseerden de bezoekers van de bijeenkomsten. Daarom organiseert KBO-PCOB donderdag 11 januari een bijeenkomst speciaal voor jonge senioren.
Jong talent Philip Karmanov inspireert senioren
Tijdens de laatste bijeenkomst van de tour van KBO-PCOB vernieuwt waren we te gast in de voormalige Frisokazerne in Ede. Hier is nu Akoesticum gevestigd, een trainingscentrum voor muziek, dans en theater. Daarom gaf jong talent Philip Karmanov (13) een kort optreden bij aanvang van de bijeenkomst. Een inspirerend begin van een wervelende avond. Geniet u nog even met ons mee?
Bekijk de video
U ontvangt deze ditigtale update over KBO-PCOB vernieuwt omdat u zich hiervoor via onze website heeft aangemeld of omdat u zich heeft aangemeld voor een van de bijeenkomsten van KBO-PCOB vernieuwt. Gedurende de looptijd van KBO-PCOB vernieuwt sturen we u enkele keren een update met nieuws en ontwikkelingen.
Facebook   Twitter

KBO-PCOB.nl